سبد خرید 0

سبد خرید شما خالی است

» کتاب موسیقی » تئوری، هارمونی، فرم، تاریخ » مبانی ایرانی کمپوزیسیون، دستگاه

مبانی ایرانی کمپوزیسیون، دستگاه

تحقیقی پدیدار شناسی درباره مقام‌های موسیقیایی

کد محصول: NK122660

75 هزار تومان

موجود و آماده ارسال

درباره محصول

کتاب مبانی ایرانی کمپوزیسیون، دستگاه ترجمه‌ی مهدی پورمحمد، مشتمل بر شش بخش می‌باشد:
۱. مقدمه
۲. مفهوم ایرانی مقام
۳. دستگاه شور و بخش‌های آن
۴. دایره‌ی مدولاسیون‌های شور
۵. دستگاه ابوعطا
۶. نتایج

در مقدمه کتاب مبانی ایرانی کمپوزیسیون، دستگاه، نویسنده به موقعیت جغرافیایی ایران اشاره کرده و اهمیت استراتژیک ایران را از لحاظ فرهنگی بیان داشته است و در این کتاب به جای واژه‌ی Iran از واژه‌ی Persia استفاده کرده است. همچنین در مقدمه به موسیقی ایران و سابقه‌ی تاریخی آن بسیار عمیق و همراه با تحقیق و تتبع توجه گردیده و به خاستگاه این موسیقی و تاثیرات آن بر دیگر فرهنگ‌های موسیقایی عهد قدیم می‌پردازد. حتی تاثیرات موسیقی ایرانی را ریشه موسیقی غربی که همانا موسیقی یونان باستان می‌باشد محتمل می‌داند و همچنین اثرگذاری ساختمان سازهای ایرانی را بر سازهای غربی دور از ذهن نمی‌پندارد. و حق تقدم داشتن ایران در ایجاد بنای یک سیستم کمپوزیسیون و تئوری را با شواهدی چند بیان می‌دارد.

کتاب مبانی ایرانی کمپوزیسیون، دستگاه
در بخش مفهوم ایرانی مقام، برای دست‌یابی به یک نگرش درست و مبتنی بر مولفه‌های موسیقی ایرانی و تعیین ارتباط بین فرم‌های تاریخی موسیقی ایرانی، نگرش غربی که حاکی از تفوق و برتری تاریخی موسیقی غربیست را کنار گذاشته و با توجه به معیارها و مولف‌های موسیقی ایرانی به بررسی آن پرداخته است.

در کتاب مبانی ایرانی کمپوزیسیون، دستگاه علاوه بر بیان اظهار نظرهایی در مورد موسیقی ایرانی و ساختار ملودیک و زیبایی موتیف‌های اصلی دستگاه‌ها که هسته‌ی اصلی حرکت‌ها هستند، به بداهه‌نوازی در موسیقی ایرانی و اساس آن به عنوان هنر هنرها پرداخته شده است. علاوه بر این بخشی از کتاب دربرگیرنده‌ی شرحی از موسیقیدانان قدیم ایران مانند فارابی، ابن سینا، صفی الدین، عبدالقادر و.... می‌باشد.

بخش طبقه‌بندی دستگاه‌ها، با استناد به طبقه‌بندی استاد وزیری صورت گرفته است که از نظر موسیقیدانان امروزی این طبقه‌بندی مردود شناخته می‌شود، چرا که استاد وزیری سیستم دستگاهی ایران را به پنج خانواده‌ی اصلی تقسیم کرده است که به هیچ وجه با تئوری موسیقی ایرانی و نظریه‌های موسیقیدانانی چون عبدالقادر مراغه‌ای و صفی الدین ارموی تطابقی ندارد. زیرا سیستم دستگاهی ایران در هفت خانواده‌ی اصلی و پنج زیر مجموعه تقسیم می‌شود. نکته‌ی قابل ذکر درباره‌ی کتاب مبانی ایرانی کمپوزیسیون، دستگاه، قرار دادن پیش‌درآمد جزو گوشه‌های یک دستگاه است. توصیه می‌شود به علت جای دادن پیش‌درآمد بین اسامی گوشه‌های ماهور و همایون به زیر‌نویس صفحات مذکور توجه شود تا برای کسانی که می‌خواهند از روی این نوشته تحقیقاتی را در آینده انجام دهند مشکل‌ساز نباشد.

دربخش دایره‌ی مدولاسیون‌ها در بخش‌های شور بسیار دقیق و موشکافانه به بررسی گوشه‌های شور و حرکت ملودی‌های این گوشه‌ها پرداخته شده است. در این بین طرح معمارگونه این ملودی‌ها که در فراز و نشیب‌های پی‌در‌پی تشکیل یک بنای گنبدی را می‌دهد، یادآور می‌شود و در حقیقت  این حالت نمایش کاملی از تناسب هنرهای کلاسیک ایران می‌باشد. نکته‌ی جالب توجه در لابه‌لای این سطور، صحه گذاشتن بر اجرای موسیقی ایران براساس تتراکورد است که در کتاب مبانی ایرانی کمپوزیسیون، دستگاه به آن اشاره شده است.

در بخش پایانی کتاب مبانی ایرانی کمپوزیسیون، دستگاه که نام آن نتایج است، به نکات بسیار ظریفی اشاره شده است که مابین موسیقی‌های عربی، هندی، مغولی و ایرانی می‌تواند وجود داشته باشد. و به تعبیری این مساله می‌تواند به نوعی پروژه‌ی تحقیقی برای بدست آوردن اولین بینش‌ها نسبت به ساختار بداهه‌سازی دستگاه ایرانی روی اساس صرفا پدیدارشناسی و بدون هیچ نظر از پیش تصور شده قرار گیرد.

کتاب مبانی ایرانی کمپوزیسیون، دستگاه اثر ادیت گرزون کیوی ترجمه مهدی پورمحمد در ۷۲ صفحه توسط نشر هنر و فرهنگ منتشر شده است.

مشخصات محصول

عنوان کتابمبانی ایرانی کمپوزیسیون، دستگاه
نویسندهادیت گرزون کیوی
مترجممهدی پورمحمد
ناشرهنر و فرهنگ
شابک9789645556252
تعداد صفحات72
قطعرحلی
موضوعتحقیقی پدیدارشناسی درباره‌ی مقام های موسیقیایی
ساير توضيحات-

دیدگاه کاربران

اگر تجربه استفاده از این محصول را دارید، به آن امتیاز دهید و دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.

همچنین اگر سوالی درباره این محصول دارید می‌توانید اینجا بنویسید تا کارشناسان نکیسا در اولین فرصت به آن پاسخ دهند.

امتیاز محصول
امتیاز کاربران
امتیاز کاربران
= 1 + 9