درک و دریافت موسیقی
ویراست دوم
Music: An Appreciation
کد محصول: NK122784
450 هزار تومان
درباره محصول
کتاب درک و دریافت موسیقی،تالیف راجر کیمی ین، یکی از معتبرترین کتابهای درسی سال اول رشته موسیقی و نیز دورههای درک موسیقی برای دانشجویان دیگر رشتهها در ایالات متحد بوده و طی این سالها در هر ویراست کاملتر و روزآمدتر شده است. روش ارائه مطالب در کتاب درک و دریافت موسیقی به گونهای است که برای خواننده، با هر میزان از دانش موسیقی، نگرشی جامع و زنده از هنر موسیقی فراهم میآورد و نیز میتواند مبنای مطالعهای ژرفتر و تخصصی برای دانشجویان رشته موسیقی باشد. علاوه بر بحثی جامع پیرامون سبک موسیقایی و جنبههای جامعه شناختی دورههای تاریخی، بررسیهایی تفصیلی درباره زندگی و سبک ویژه بسیاری از آهنگسازان و آثار نماینده سبک آنان نیز در کتاب درک و دریافت موسیقی ارائه شده است. با ارائه مکرر آثاری متنوع، دانشجو به گوش سپردن برای درک فرمهای اساسی مانند فرم A B A و فرم تم و واریاسیون و نیز درک مبانی موسیقی چون دینامیک، رنگ صوتی، ریتم و بافت تشویق شده است.
بخش نخست کتاب درک و دریافت موسیقی با تشریح اصطلاحهای عمومی و نیز به کارگیری قطعههایی جذاب و کوتاه از دورههای گوناگون به بررسی مبانی موسیقی میپردازد. در این بخش از نتنگاری به مقیاسی محدود و آن هم در بررسی قطعههایی کم و بیش معروف استفاده شده است تا دانشجو نخست به تحلیل آشناترین قطعهها بپردازد. دربخشهای دو تا هفت به بررسی دورههای جداگانه تاریخ موسیقی، از قرون وسطا تا امروز، پرداخته خواهد شد. هر بخش کتاب درک و دریافت موسیقی با بحث پیرامون ویژگیهای سبک آن دوره، گرایشهای فرهنگی آن و نیز جایگاه موسیقی و موسیقیدانان در جامعه آن دوره آغاز میشود. جاز، نمایشهای موزیکال آمریکایی و راک در بخشهای هشت، نه و ده بررسی میشوند. موسیقی غیر غربی نیز در بخش یازده به اختصار بررسی شده است. واژهنامه که دربر گیرنده راهنمای نمونهها نیز هست، بحثی کوتاه پیرامون رنگ صوتی و صداهای هارمونیک، راهنمای نشانههای تونالیته، گاهشمار و کتابنامه در پیوستهای پایان کتاب آمدهاند.
ویژگیهای کلیدی کتاب درک و دریافت موسیقی به شرح زیر میباشد:
۱- طرحهای شنیدنی
به کارگیری طرحهای شنیدنی برای هرچه غنیتر ساختن بحث پیرامون بسیاری قطعهها از ویژگیهای اختصاصی این کتاب است. طرحهای شنیدنی میباید همزمان با شنیدن قطعهها مطالعه شوند. تمرکز هر طرح شنیدنی بر جریان رخدادهای موسیقایی آن قطعه به هنگام شنیدن آنها است. طرحهای شنیدنی را به آسانی میتوان پی گرفت و به همین سبب همان اندازه در مطالعه شخصی قابل استفادهاند که در کلاس. با این همه، از آنجا که در متن کتاب درک و دریافت موسیقی بحثی کلی پیرامون هر اثر آمده است، امکان حذف طرحهای شنیدنی نیز وجود دارد.
۲- متنهای اپرایی
مطالعه اپرا در کتاب درک و دریافت موسیقی با ارائه گزیدهای از لیبرتوها صورت گرفته است و به این ترتیب دیگر نیازی نیست که معلم متن اپرا را برای دانشجو تدارک ببیند. این متنها، حاشیه نویسیهایی کوتاه دارند که بیانگر ارتباط کلام و موسیقی است و خواننده را در پی گرفتن سیر دراماتیک اثر یاری میدهند.
۳- انعطاف پذیری
گرچه مطالب کتاب درک و دریافت موسیقی به ترتیبی معین به نگارش درآمدهاند اما با روشهای آموزشی ویژه هر معلم نیز به آسانی تطبیقپذیر هستند. هر دوره سبکشناسانه به بخشهایی کوتاه و کم و بیش مستقل تقسیم شده است که میتوانند به ترتیب دلخواه مطالعه شوند؛ حتا برخی را نیز میتوان حذف کرد. نمونه نتها در سراسر کتاب آمده است، اما برای درک مطالب هیچ نیازی به دانستن نتنگاری نیست. این نمونهها برای کسانی که خواهان آنها باشند، کمکی مکتوب است اما دانشجو میتواند به مطالعه متن کفایت کند و از نتها چشم بپوشد.
۴- جذابیت مطالب
خلاصه سرگذشتها و توصیفهای ارائه شده از سبک ویژه آهنگسازان گوناگون، بر آن است تا تصویری از شخصیت و موسیقی هر آهنگساز فراهم کند. شرح زندگی آهنگسازان و نقل گوشههایی از گفتههای آنان در بحثهای کتاب درک و دریافت موسیقی روح میدمد.
راجر کیمی ین (Roger Kamien) در ۱۹۳۴ در پاریس زاده شد و شش ماهه بود که او را به ایالات متحد بردند. کیمی ین لیسانس موسیقی را از کالج کلمبیا در نیویورک و فوق لیسانس و دکترای موزیکولوژی را از دانشگاه پرینستن گرفت و از ۱۹۵۷ تا ۱۹۵۹ در پاریس به پژوهش در موسیقی سده هجدهم پرداخت. پروفسور کیمی ین دو سال در کالج هانتر (Hunter College) و سپس بیست سال در کویینز کالج (Queens College) دانشگاه نیویورک که در آن برنامهریز دورههای درک موسیقی بود، به تدریس تاریخ، تئوری و ادبیات موسیقی پرداخت. در همین دوران او در مقام پیانیست نیز در ایالات متحد و اروپا فعالیت داشت. وی علاوه بر تالیف کتاب درک و دریافت موسیقی، ویراستار پارتیتورهای نورتن (The Norton Scores) و یکی از نویسندگان کتاب رهیافتی نو به هارمونی در سازهای شستیدار (A New Approach to Keyboard Harmony) بوده و در Journal of Music Theory ،Music Forum ، Musical Quarterly و Journal of the American Mosicological Society نیز مقالهها و نقدهایی منتشر کرده است. او و همسرش آنیتا کیمی ین که در تالیف درک و دریافت موسیقی نقشی به سزا داشته است، در سالهای اخیر تیمی دو نفره برای اجرای آثار پیانو ترتیب دادهاند.
کتاب درک و دریافت موسیقی اثر راجر کیمی ین ترجمه حسین یاسینی در ۷۳۲ صفحه همراه با CD توسط نشر چشمه منتشر شده است.
مشخصات محصول
عنوان کتاب | درک و دریافت موسیقی (ویراست دوم) |
نویسنده | راجر کیمی ین |
مترجم | حسین یاسینی |
ناشر | چشمه |
شابک | 9789646194489 |
تعداد صفحات | 732 |
قطع | رحلی |
موضوع | مبانی و مفاهیم موسیقی |
ساير توضيحات | همراه با CD |
اگر تجربه استفاده از این محصول را دارید، به آن امتیاز دهید و دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
همچنین اگر سوالی درباره این محصول دارید میتوانید اینجا بنویسید تا کارشناسان نکیسا در اولین فرصت به آن پاسخ دهند.